Käglanloppet

Käglanloppet är ett återkommande motionslopp i orten Fellingsbro i Lindesbergs kommun. Som arrangör står Fellingsbro AIK. Du kan välja mellan att springa tre olika distanser där den längsta är hela 50 kilometer med en bansträckning som bjuder på väldigt varierad och vacker löpning på flera olika underlag. Även de kortare distanserna innebär såväl asfaltslöpning som löpning längs skogsstigar och på grusväg. Käglanloppet är, ”det lilla loppet med den stora utmaningen”, det gäller oavsett vilken av de tre sträckorna man väljer att springa. Många av dem som tidigare sprungit loppet kan vittna om att det även är fråga om en fin naturupplevelse. Det faktum att loppet 2017 arrangeras för tredje gången, i nuvarande tappning, innebär att det finns funktionärer som vet vad det handlar om och som kan hjälpa alla tävlanden på ett effektivt sätt.

Käglanloppet går genom fin terräng

Käglanloppet, så förbereder du dig

Om du behöver generella träningstips för att komma igång med din löpning har vi en särskild artikel för dig här på sidan. När det gäller just Käglanloppet är det en del saker man specifikt bör tänka på. De två längre sträckorna går bara till en liten del över asfalt. Det är i första hand grus och skogsstigar som det handlar om. Detta är ett lite mjukare underlag som är snällare mot lederna, men om det är blött ute kan det kännas tungsprunget. Räkna med att blöta ner dig om det är en regnig dag. Detta är en del av utmaningen och charmen med Käglanloppet och för att lyckas bra behöver man vara ganska mångsidig som löpare.

Dagarna innan Käglanloppet är det, precis som inför vilket långlopp som helst, en bra idé att ladda upp med mycket sömn och kolhydrater. Vi kan bistå långväga löpare, som behöver hjälp med boende, att hitta övernattning med vandrarhemsstandard. Det skapar bra förutsättningar för att man ska vara pigg och alert på tävlingsdagen. Käglanloppet 50 km är så pass långt att man behöver göra en nedtrappning i träningsmängd för att toppa formen innan loppet och sedan avsätta tid för återhämtning innan man kan träna som vanligt igen. Om man inte är en van löpare gäller det att springa smart och hushålla med sina krafter, oavsett distans.

De tre distanserna

Käglanloppets långa distansen brukar ofta räknas som ett av Sveriges tuffaste lopp, dels på grund av att det är så pass långt, alltså längre än ett vanligt maratonlopp, men även på grund av bansträckningen. Det är alltså ett terränglopp som det är fråga om och det ställer helt andra krav på löpteknik än ett mer enformigt lopp på asfalt. Många lopp som är så långa som Käglanloppet går längs varvbanor. De kan därför upplevas som lite repetitiva men här handlar det om en bansträckning i en unik slinga på 50 kilometer. Det är ett upplägg som ger en ovanlig och fin löpupplevelse där man alltid har något nytt i sitt blickfång.

Alla distanserna i Käglanloppet bjuder på backar och slät ängsmark. Den som har lite backträning i benen sedan tidigare kan därför få ett behagligare lopp. Att ta en titt på bansträckning, så att man vet vilka partier som är extra jobbiga, är också att rekommendera. Att prata med en arrangörer eller löpare som sprungit loppet tidigare kan också ge värdefull information om hur man på bästa sätt disponerar sina krafter. Mellandistansen i Käglanloppet är på 28,5 kilometer och av dessa är det bara 4 kilometer som går på asfalt. Den berömda Sanduddsbacken är en utmaning för alla som bestämt sig för att springa hela vägen.

Den kortaste distansen på 14,7 kilometer går längs en mer snabbsprungen bana och även där är det i huvudsak fråga om löpning på skogsstigar och längs grusvägar. Alla tre distanserna i Käglanloppet inleds med fyra kilometer asfaltslöpning innan banan viker av in i de fina omgivningarna. Löptiderna för loppet över 50 km har tidigare år varierat mellan strax under fyra och upp emot sju timmar.

Praktisk information om loppet

Det är ofta dyrt att springa längre motionslopp idag men Käglanloppet har satsat på att hålla nere kostnaderna. Därmed inte sagt att man inte får god service som löpare under loppet. Givetvis finns det flera kontroller med dryck och energirikt tilltugg. Efteråt kan man som deltagare koppla av i ett i poolområde som ligger i anslutning till målområdet. Inträdet är fritt för alla deltagare mot uppvisande av nummerlapp. De som valt att springa den långa distansen bjuds på mat efter loppet. Övriga kan köpa mat till en låg kostnad. Loppet går av stapeln i början av augusti och det ligger så till i tiden för att man ska kunna springa tävlingen som en förberedelse inför Ultravasan (ett lopp där den längsta distansen är 90 kilometer), för det andra är det Käglanloppet som är sommarens löparhöjdpunkt.

Käglanloppet utgår från Fellingsbro idrottsplats och Fellingsbrobadet. Orten Fellingsbro är ett en tätort med bra service. Närmsta stad är Örebro och därifrån tar det ca 35 minuter att färdas med bil till tävlingsområdet längs E18/E20. Fika, dryck och annat kan införskaffas på idrottsplatsen i anslutning till start och målområdet. Familjemedlemmar och andra som har löpare att invänta kan gärna tillbringa dagen på Fellingsbrobadet. Det måste poängteras att detta är inte ett motionslopp i mängden utan en utmaning för såväl löpare som för den arrangerande klubben. Vi fortsätter att lära oss från tidigare års erfarenheter och känner oss trygga i att kunna bjuda på ett arrangemang där allt det viktiga fungerar som det ska samtidigt som du kan få ett personligt och engagerat bemötande som deltagare.

Litet lopp, stor utmaning

Käglanloppet är vare sig det största eller längsta loppet du kan anmäla dig till i Sverige men kanske ett av de trevligare. Det är dessutom ett lopp som är känt för att kunna bjuda på vacker och bitvis ganska krävande löpning, i huvudsak längs skogsslingor och på grusvägar. Det finns tre distanser att välja mellan och således något för såväl erfarna ultralöpare som helt vanliga motionärer. Bansträckningarna har fått fina lovord från tidigare års deltagare och innebär varierad terräng med såväl backar som vacker och lättsprungen ängsmark. Vi gör vårt bästa för att ta hand om alla våra deltagare och kan, om du är ute i god tid, hjälpa till med övernattning på gångavstånd från start och målområdet. Gör slag i saken och anmäl dig så få du såväl träningsmotivation som en fin upplevelse i augusti 2017.